Problemes dels sense cor

dilluns, 19 de març del 2012

Paco Elvira: “No podem anar contra els canvis: o t’adaptes o mors”

PACO ELVIRA: FOTOPERIODISTA, PROFESSOR A LA UNIVERSITAT POMPEU FABRA I BLOCAIRE D’ÉXIT

Paco Elvira
fotògraf

Edat 63 anys
Referents Marc Riboudi Henri Cartier-Bresson, per la seva feina a la Xina
Model preferit Les persones, tot i que al principi li motivava fotografiar ocells
Novel·la publicada "Un día de Mayo"


Paco Elvira, un fotògraf veterà adaptat al present amb diversos blocs que li han obert la porta a nous projectes*  //Laura Vives


PER LAURA RODAS i ALEJO RODRÍGUEZ

El món de la fotografia evoluciona a gran velocitat gràcies a la nova tecnologia i a Internet.  Paco Elvira és un dels fotògrafs experimentats que, en comptes de quedar-se estancat en temps passats, ha sapigut treure profit dels nous avanços. Més de 40 anys després de començar,  retratant les revoltes estudiantils dels darrers anys de Dictadura, admet aprendre encara coses noves cada dia.

··· Quan va començar a guanyar-se la vida amb la fotografia?
··· Era a la revista Mundo quan alguns dels seus directors van passar a Interviú i van contractar fotògrafs de referència per deu vegades del que cobraven a Mundo. Vaig fer un reportatge pel qual el director d’Interviú em va dir que jo també podia rebre el mateix sou.
··· És molt diferent la situació actual quant a guanys?
··· Estem en uns moments de canvi i és més complicat. Per exemple, m’han demanat unes fotos d’arxiu genèriques per un llibre sobre Catalunya i el preu que volen pagar és tres vegades menys del que es pagava l’any 92.
··· Què li ha aportat tornar a la universitat per fer classes?
··· Ha estat una experiència súper positiva. El perill que podem tenir els de la meva generació és estar en una bombolla fora del que passa al món real, i per a mi ha sigut bàsic estar en contacte amb les noves generacions i aprendre de totes les coses. Un no pot dir mai “jo parlo ex càtedra”.
··· S’aprenen coses donant classes?
··· Sí. Ara sóc una mena de referent a les xarxes socials gràcies al cop de mà que em van donar antics alumnes meus. Al principi, vaig haver de fer tot el canvi d’analògic a digital, ells em van portar pel camí. L’ensenyament és mutu.
··· Avui dia qualsevol pot accedir a una imatge i retocar-la. Els nous fotògrafs encara poden fer-se un nom amb fotografies originals?
··· Si. Hi ha fotògrafs que s’han fet un nom important malgrat aquestes manipulacions perquè tenen una visió especial o han fet reportatges amb certa repercussió.
··· Valora Internet i les noves tecnologies de manera positiva o negativa?
··· Evidentment, aquesta quantitat d’informació i capacitat per accedir a les fotos ens ha fet molt de mal, però no podem anar en contra dels canvis dels temps: t’has d’adaptar o morir-te.
··· Un es pot guanyar la vida mitjançant un bloc?
··· De moment es difícil, però la professionalització dels blocs és un tema que sempre parlem a les reunions. Per exemple, la gent busca viatges per Internet i les oficines de turisme conviden gent amb bons blocs de viatges. Ara s’està plantejant dividir les inversions de publicitat en diaris entre els blocaires amb més visites a canvi de les seves publicacions.
··· Qualsevol jove interessat en la fotografia pot arribar tan lluny com vostè o és més una virtut innata?
··· Crec que és una virtut. És com un futbolista, pots anar a una escola de futbol, però, per ser el Messi, calen altres qualitats innates.
··· Es pot arribar a ser un bon fotògraf amb pocs recursos?
··· Si. Hi ha gent obsessionada per la tècnica i els equips, però conec molts fotògrafs que treballen els seus propis reportatges amb un equip molt simple. No es qüestió de recursos, sinó de talent.
 ··· El fet de ser un professional tant reconegut, influeix en el seu esperit de superació o viu al marge de la crítica?
··· Sempre hi ha una pressió, però al final aprens a conviure amb ella. La meva actitud és estar sempre al dia de tot en aquest món canviant.
··· Té un bloc que actualitza cada dia. Què li motiva a continuar plasmant en imatge el que veu, després de tants anys?
··· Com a molts fotògrafs, m’agrada explicar històries i, quan et trobes que se’t tallen els mitjans habituals, veus que pots satisfer aquesta necessitat mitjançant el bloc.
··· Pensa guanyar-se la vida amb el bloc?
··· La gent em diu que podria, però, per ara, el que sí m’ha donat són diferents feines. Per exemple, em van encarregar acompanyar una selecció de fotos de la Guerra Civil amb textos com els del meu bloc, amb un estil amè i proper.
··· Sempre mira el món com si ho fes a través d’un objectiu?
··· Sí. No sé si és una virtut o un defecte nostre, però mirem amb ulls fotogràfics encara que no portem la càmera. És un procés que es desenvolupa amb la pràctica, tot i que és cert que alguns tenen més sensibilitat per veure-ho.
··· De tots els llocs que ha visitat, quin destacaria més?
··· Vaig estar a Xina al 79 i em va semblar un lloc fantàstic per fotografiar. I també he estat sempre molt lligat a Irlanda del Nord, on vaig anar amb 23 anys a cobrir els conflictes, els quals he continuat durant molts anys.
··· És el fotoperiodisme una bona oportunitat per conèixer món i viatjar?
··· Sí. Crec que són coses indissolubles l’una amb l’altra. Aquestes ganes de fotografiar van sempre aparellades amb ganes de conèixer la gent, el món i viure en primera línia. ••• 

(*) Projectes: Un bloc pot atraure ofertes laborals. A Elvira li han encarregat un llibre de la seva sèrie “Fotos desde mi ventana”, originalment publicada a pacoelvira.com

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada