Vivim en un món on ser feliç és
molt difícil, però des de petits ens volen fer creure que obtenir la felicitat
és molt fàcil i molta gent queda encegada pels missatges publicitaris i segueix
un fals camí cap a la felicitat, a la recerca d’un objecte inútil en el que posa
tota la seva fe. Però els ingredients que ven la publicitat no són més que
receptes enverinades que allunyen la persona de qui l’envolta, tornant-la
asocial, fent que es tanqui en el seu fals món i al final acabi sent més infeliç
o fins i tot amb una depressió.
Epicur (341-270 aC) va ser un
dels primers filòsofs en preocupar-se del sofriment humà i va decidir que
aconseguiria ajudar a trobar la felicitat. Segons la seva filosofia tots podem trobar una manera de ser
feliços però la busquem en el lloc equivocat. Només cal mirar la gran quantitat
de persones que decideixen anar a comprar roba per alegrar-se, fet que no només
és inútil, sinó que pot deprimir més a l’individu, ja que si no té un cos
“perfecte” les peces de roba comercials no li escauran i se sentirà pitjor.
Si Epicur estès aquí es desesperaria veient la situació actual,
on la filosofia que domina les ments és aconseguir una bona feina per obtenir
diners i així comprar més objectes amb falses promeses de felicitat, o encara
pitjor, canviar-se el cos per ser feliç, encara que sigui a costa de la salut.
Em pregunto com pot ser que la societat confiï més en un anunci que en una
persona real. Sort que queda gent amb cap que no creu en aquestes mentides, però
encara que no hi caiguem, lamentablement estem assetjats per elles.
A Epicur li encantava gaudir de la vida, però pensava que
els diners no ho resolien tot i va basar la felicitat en tres aspectes que es podien
aconseguir però no perdre: amics, llibertat i temps per analitzar la pròpia
vida. Quanta raó tenia i quin poc cas se li fa. La culpa és de la vida moderna
que inculquen els anuncis, que provoca que tothom visqui sempre amb estrès i
atrafegat. A part de treballant passen hores davant del mirall per aconseguir
transmetre una bona imatge. L’anomenen temps personal, però l’únic temps
personal imprescindible és el dedicat a preguntar-se a un mateix què sent i que
necessita.
I si no tenen temps per ells encara menys per als seus
amics. Bé, si que en tenen oi? Sempre tindran cinc minuts per a un amic
virtual. La gent dedica més estona a les xarxes socials que a quedar amb els
amics. I crec que poc amor ens poden transmetre a través d’una pantalla, de
moment les noves tecnologies no han arribat a aquests extrems.
Els ingredients d’Epicur estan a l’abast de tothom, però la
publicitat, a qui va donar la culpa de la infelicitat, s’encarrega d’amagar-los
i de vendre receptes enverinades d’estats d’ànim. I cada cop és més perillós
perquè les tècniques avancen produint una espècie d’hipnosi que fa que s’obeeixi
els missatges sense pensar.
Ja fa molt temps que un seguidor d’Epicur, Diogenes
d’Oeoanda, va construir un mur amb la filosofia d’Epicur per contrarestar la
influència de la publicitat i advertia que no esperessin obtenir la felicitat
comprant. Ara és més difícil, perquè cada cop hi ha més diners i més poder
darrere dels missatges enganyosos. Però encara hi ha contra publicistes que
intenten seguir aquesta filosofia i s’esforcen per queixar-se de la
massificació injusta dels anuncis publicitaris. Potser no arribaran gaire
lluny, ni tampoc a molta gent, però cada cop que uns veuen els treballs dels
altres saben que no estan sols i que la felicitat no està tant lluny.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada