Ramon Simó, director del Grec Festival 2012 // Fonr: Marta Perez EFE |
Ramon
Simó, director del Grec Festival de Barcelona va presentar la propera edició
del Grec dimecres passat a la Universitat Pompeu Fabra. En el que serà la 36ª
edició de la principal cita de la ciutat
amb el teatre, la dansa, la música i el circ han volgut crear un canvi
de direcció i “plantar les línies de futur a seguir en els propers anys”, en
els que pretenen acostar-se al públic amb les més avançades tecnologies.
El
Grec no només s’ha convertit en la principal atracció cultural de l’estiu
barceloní, sinó en una referència al calendari europeu de festivals. Se
celebrarà entre l’1 i el 31 de juliol i Saló va prometre innovacions que
atrauran tot tipus de públic.
Adaptant-se
als nous temps
La programació
preparada per al Grec 2012 gira entorn de les TIC (noves tecnologies) i com ens
relacionem amb elles. Hi haurà un seguit d’espectacles que beuen de les arts
escèniques, les arts plàstiques i les arts digitals i que inclouran la
participació del públic.
L’espectacle “Viatges”
és una òpera quàntica de José Sanchis Sinisterra, basada en textos d’Eduard
Punset, que utilitzarà les tecnologies 2.0 i les xarxes socials per fer un acte
de creació col·lectiva.
Per altra
banda, Marcel·lí Antúnez i el seu “Pseudo” mostraran noves maneres de narrar
una història en una performance mecatrònica plena de càmeres i mecanismes de
realitat augmentada i on els telèfons mòbils hauran d’escanejar escultures.
La dansa contemporània
també participa de la festa tecnològica amb una innovació de format. A “Full
Evening” els intèrprets ballaran al so de la música seleccionada per
l’espectador entre quatre possibilitats.
Espectacle inaugural Grec 2012 |
Una
relació especial amb el públic
La tecnologia
no pretén alienar a les persones. De fet, Simó va explicar que es volen centrar
en la relació especial que el Grec ha tingut sempre amb el públic. Pel director
i actor, el Festival és com “convidar als espectadors al menjador de casa
teva”. I perquè la visita sigui satisfactòria això comporta “tenir la capacitat
de provocar preguntes i de fer que al sortir de l’espectacle l’espectador s’enduguin
alguna cosa a la butxaca”.
En aquest
sentit, va destacar que esperen guanyar reconeixement. Això implicaria que
tothom sabés quan es fa el Grec i a on. Per tal de facilitar-ho, aquest any el
Grec tindrà un centre entorn del qual es desenvoluparan tots els actes, Montjuïc
i el Teatre Grec. Però també volen deixar clares les seves marques d’identitat,
els seus procediments i la manera de fer.
Obrir
el Festival al màxim d’espectadors
Volen obrir el
grec al màxim possible de ciutadans amb un objectiu molt clar “crear un univers
que pugui ser habitat i viscut per tothom, on es pugui gaudir dels millors
espectacles internacionals”. Per complir aquest objectiu intentaran fer un
programa per picar la curiositat de les persones.
També
necessiten reinventar-se. En aquest sentit, Simó va explicar que hi ha un debat
sobre la representació o no de clàssics. La resposta en el seu cas és clara “no
volem renunciar a la mestria dels clàssics, el que diem és que els clàssics
s’haurien de reinterpretar, i això ja hi ha altres teatres i institucions que
ho fan contínuament. En canvi, el propòsit del Festival és oferir un producte de
qualitat però únic”.
Nous
targets: joves i nens
Aquesta
obertura del Festival els porta a posar-se en contacte amb un públic més jove,
un públic que, segons Simó, gaudeix de l’espectacle d’una manera diferent. Per
primera vegada el Grec obrirá l’espectacle a un públic familiar i també lligat a
la innovació.
I ja que els que
més entenen de noves tecnologies són els més joves, també hi ha una proposta
pels més petits de la casa, “La Nana Bunilda menja malsons”, en la que la
companyia Charly Trama Teatre utilitza la videoconferència per tal de fer
participar a l’espectacle els nens ingressats en diversos hospitals
barcelonins.
La Nana Bunilda |
Projecció
internacional
El Grec no
deixa de banda la dimensió internacional. La seva missió
és doble: d’una banda, dóna suport a la producció local i mostra algunes de les
millors creacions catalanes, i de l’altra, vol ser una finestra oberta al món
que presenti des de la ciutat les propostes més interessants de diferents
països.
Segons Simó “ens interessa realment conèixer com es viu i com es fa art en
altres llocs del món”. Amb aquesta intenció enguany portaran
la companyia sud-africana de Rodino Urbin, amb una coreografia molt vinculada
als problemes socials del seu país
Intercanvi
creatiu
També entenen
la cultura com intercanvi creatiu, es pensa en la cultura com a diàleg i en la
possibilitat que el GREC es relacioni amb altres espectacles i produccions. Per
això aposten per la internacionalització de les creacions catalanes i per
establir lligams a nivell econòmic i artístic amb espectacles internacionals. Simó
va especificar que amb la crisi la col·laboració en al creació de projectes
cultural s’ha tornat imprescindible.
Ja
des del 2009, el Grec Festival de Barcelona treballa conjuntament amb el
Festival d’Avinyó, el Festival d’Atenes-Epidaure i el Festival Internacional de
Teatre d'Istanbul, amb els quals forma la xarxa Kadmos. Aquesta xarxa té la
finalitat d'organitzar projectes conjunts de producció i difusió d'artistes i
espectacles, intercanviar experiències de treball i integrar reflexions
polítiques i socials comunes a l'àrea mediterrània.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada